Gældende pr. 1.1.2023
1.
Hinnerup Advokaten ApS (”vi”, ”vores”, ”os”) er dataansvarlig overfor de personoplysninger, som vi behandler om dig i forbindelse med leveringen af vores ydelser.
2. Vores kontaktinformationer:
Adresse: Grønhøjvej 14, 8382 Hinnerup
CVR: 42 86 08 67
Telefon: 61 65 11 21
Mail: jkk@hinnerupadvokaten.dk
3. Udførelse af advokatbistand
Vi behandler dine personoplysninger, når vi yder advokatbistand til dig eller den organisation, som du repræsenterer. Det sker, for at vi kan oprette sagen i vores systemer, og for at vi kan udføre den rette sagsbehandling og kontakte dig i forbindelse med sagen.
Grundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores aftale om levering af advokatydelser til dig, jf. Databeskyttelsesforordningens art. 6(1)(b). Vi kan i den sammenhæng også behandle dit personnummer og/eller følsomme personoplysninger om dig af hensyn til at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. Databeskyttelsesforordningens art. 9(2)(f) og Databeskyttelseslovens § 11(2)(4).Hvis du er modpart i vores sag, behandler vi dine oplysninger ud fra vores legitime interesse efter GDPR art. 6(1)(f). Vores legitime interesse er at fastlægge eller forsvare et retskrav på vegne af vores kunder. Oplysningerne vil som udgangspunkt stamme fra dig, men vi kan også indhente
oplysninger fra offentligt tilgængelige registre og offentlige myndigheder samt modparter, parter eller bipersoner på relevante sager.
Vi kan i særlige tilfælde videregive dine personoplysninger til andre. Dette kan ske, såfremt du giver os dit samtykke til det, eller hvis vi er forpligtede til det i henhold til gældende lovgivning. Andre modtagere af dine personoplysninger kan for eksempel være modparter og deres rådgivere, eksterne rådgivere samt offentlige myndigheder, fx SKAT og domstolene.
Vi opbevarer dine oplysninger, som vi har registreret i forbindelse med en verserende sag, indtil de ikke længere er nødvendige for opfyldelse af det eller de formål, som oplysningerne blev indsamlet og behandlet til.
4. Hvidvaskdokumentation
Når vi som virksomhed etablerer forretningsforbindelse med en virksomhed eller en privatperson og hjælper virksomheden eller privatpersonen i sager, som omhandler transaktioner eller pengeoverførsler, er vi i medfør af hvidvaskloven forpligtet til at identificere og indhente legitimation fra vores kunder. Dette indebærer, at vi for vores virksomhedskunder er forpligtet til at identificere og legitimere selskabets reelle ejer(e). Der vil derfor ske en behandling af dine personoplysninger i kraft af dit direkte kundeforhold hos os eller i kraft af, at du er reel ejer i et selskab, som er kunde hos os. De oplysninger, der vil blive indhentet og registreret, er dine identitetsoplysninger, herunder dine almindelige personoplysninger som navn, adresse, fødested og nationalitet samt personnummer, hvis du har et. Hertil har vi brug for at indhente en kopi af dit pas eller kørekort og dit sundhedskort.
Vi behandler dine personoplysninger, herunder dit personnummer, i overensstemmelse med GDPR art. 6(1)(c) og DBL § 11(2)(1), da vi er underlagt en retlig forpligtelse i hvidvaskloven. Oplysningerne er som udgangspunkt indhentet direkte fra dig, men der kan være tilfælde, hvor vi er forpligtet til at indhente yderligere oplysninger fra internationale registre.
Såfremt vi er vidende om, har mistanke om eller rimelig grund til at formode, at en transaktion, midler eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme, er vi forpligtet til at orientere Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK). Det bemærkes særligt, at du ikke har ret til indsigt i, om der er sket underretning til SØIK eller ret til indsigt i indholdet af underretningen.
Vi opbevarer dine personoplysninger i relation til hvidvaskdokumentation i 5 år efter kundeforholdets ophør, som foreskrevet i hvidvaskloven, hvorefter de slettes.
5. Mailkorrespondance
Vi behandler dine personoplysninger som fremgår af mailkorrespondance mellem dig og os. Det sker for at kunne foretage korrespondancen.
Grundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores legitime interesse i at kunne modtage og besvare din henvendelse, jf. Databeskyttelsesforordningens art. 6(1)(f).
Vi opbevarer dine oplysninger, så længe det er nødvendigt for os af hensyn til at kunne besvare, behandle og dokumentere din henvendelse, jf. dog punkt 3.
6. Regnskabsmateriale
Vi kan desuden behandle dine personoplysninger, såfremt oplysningerne fremgår af regnskabsmateriale, som vi har pligt til at opbevare, jf. Bogføringsloven.
Grundlaget for vores behandling af dine oplysninger er vores retlige forpligtelse, jf. Databeskyttelsesforordningens art. 6(1)(c).
Vi opbevarer dine oplysninger i op til 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som oplysningerne vedrører.
7. Overførsel til tredjelande
Vi samarbejder med en række databehandlere, hvilket betyder, at dine personoplysninger i visse tilfælde kan blive overført til modtagere i tredjelande. I så fald vil overførslen være baseret på fornødne garantier i form af standardbestemmelser om databeskyttelse vedtaget af EU-Kommissionen, jf. Databeskyttelsesforordningens art. 46(2)(c), eller en afgørelse om tilstrækkelighedsniveau vedtaget af EU-Kommissionen, jf. Databeskyttelsesforordningens art. 45. Ønsker du at vide mere, er du velkommen til at kontakte os.
8. Dine rettigheder
Du har efter Databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, herunder tilbagetrække dit samtykke, bedes du kontakte os. Vær opmærksom på, at dine rettigheder i visse tilfælde kan være begrænsede.
Du kan læse mere om dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside (www.datatilsynet.dk).
Dine rettigheder omfatter:
- Ret til at trække dit samtykke tilbage
Når vi behandler dine oplysninger på baggrund af dit gyldige samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
- Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
- Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
- Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for den almindelige generelle sletning indtræffer.
- Ret til begrænsning af behandling
Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
- Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.
- Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.Du har endvidere ret til at klage til Datatilsynet over vores behandling af dine personoplysninger. Læs mere om klagemuligheder på www.datatilsynet.dk